Lesgebonden

5EM volgt les in Assa Abloy Nieuwpoort

De klas 5EM werd uitgenodigd door Assa Abloy te Nieuwpoort om een dagje in het bedrijf les te krijgen.

De leerlingen leerden werken met een UR5 Cobot, zochten persluchtverliezen met een ultrasone detector en kregen een persoonlijke rondleiding van de automation engineer.

Een mooi voorbeeld van samenwerking tussen industrie en onderwijs.

Bezoek HOWEST, afdeling energiemanagement

6IW/EM ging naar de HOWEST afdeling energiemanagement te Kortrijk. Daar kregen ze een voorstelling omtrent slimme digitale tellers, zonnepanelen met batterijen en energiemanagement. Ze sloten af met een vijftal verschillende proeven rond het thema.

Lezing Patrick Lagrou

Vorige vrijdag trokken alle leerlingen van het eerste jaar naar de stadsbibliotheek van Veurne. Jeugdschrijver Patrick Lagrou gaf er een lezing over zijn boek "Milans groote oorlog".

Geschiedenis kan echt boeiendzijn. Onze leerlingen waren namelijk bijzonder geïnteresseerd en een aangenaam publiek, aldus de auteur!

Poëzie voor lekkerbekken

Ben je ook uitgekeken op je witte IKEA-borden? Wel dan heeft 2IW een tof concept uitgewerkt voor de creatievelingen onder jullie.

Tijdens de lessen Nederlands moesten de leerlingen het thema Poëzie op een creatieve manier uitwerken: “Schrijf een gedicht of haiku neer op een plat wit bord. De voorwaarde dat dat over eten ging was bij deze natuurlijk evident.

Gewapend met tonnen woordenschat en inspiratie, gingen alle leerlingen aan de slag. Dat het een succes werd, kan je afleiden uit de foto’s.

GIP 6IW

Mathis, Arthur en Margaux van het 6de jaar industriële wetenschappen maken dit jaar een GIP omtrent het automatiseren van het ophalen van dode kippen in een pluimveebedrijf. Ondertussen weten we al dat de weg van kuiken naar braadkip ongeveer 6 weken duurt en dat een levende gezonde kip een temperatuur van 41°C heeft.

Bij de start van onze GIP polsten we al even naar de interesse van pluimveehouders naar een robot die de dode kippen zou ophalen. De website Pluimvee heeft ons al geholpen om de enquête te verspreiden maar als er nog geïnteresseerde braadkippenhouders zouden zijn kunnen ze de enquête invullen via de volgende link.

School met elementair laskwaliteitssysteem

Tijdens een externe audit in de lasserij van onze school, uitgevoerd door het Belgisch instituut voor lastechnieken, werden de leerlingen van het laatste jaar getest op de kennis van de kwaliteitsnorm EN 1090. 
Onze leerlingen en het opgezette laskwaliteitssysteem kregen een positieve beoordeling van de auditeur. We zijn trots op de leerlingen van 7 BFL. Dank aan het BIL en RTC om deze samenwerking mogelijk te maken. 
Bovendien werd de samenwerking tussen de scholen en het BIL uitvoerig besproken in het vakblad lastechnieken.

“vrijwilligerswerk” & “respectvol omgaan met anderen”

6BSO maakte de thema’s “vrijwilligerswerk” en “respect en omgaan met anderen” tastbaar: Ze brachten een namiddag door met de bewoners van Ter Linden. Het werd een namiddag met wederzijds respect en vooral vol bewondering en respect van beide kanten. De bewoners genoten volop van de aandacht en de gezonde buitenlucht.

4HB - 4HT op bezoek bij Interwest

4HB en 4HT bezochten op vrijdag "Inter West" in Veurne. Dit bedrijf is gekend als beschutte werkplaats waar onder andere mensen met een beperking werken. De leerlingen mochten er de productie volgen van houten palletten, box-springs, catalogussen, stalen deuren, het maken van allerlei onderdelen in opdracht van bedrijven,...
Het werd een bijzonder leerrijke ervaring!

5BSO: vluchtelingencrisis in Europa

Hoe zit het nu met die vluchtelingencrisis in Europa? Wat zijn vluchtelingen, asielzoekers, transmigranten...? Wat doet de EU voor de vluchtelingencrisis?

Op deze vragen kregen de leerlingen van 5BSO een antwoord tijdens het spel 'vluchten in Europa' gegeven door het Europahuis.