8 Europese scholen slaan handen in elkaar: technologie in functie van beperkingen

8 scholen uit België, Griekenland, Italië, Portugal, Slovenië en Zweden bundelen sinds 1 november de krachten in een project met de titel "How special are your needs? Can we help? STEAM for an inclusive Europe."

Een eerste doel is natuurlijk om studenten, leerkrachten en zelfs het grote publiek meer bewust te maken van de problemen waarmee mensen met een handicap in het dagelijks leven worden geconfronteerd. Dit bewustzijn begint in het hart van het project met blinde en dove Portugese studenten als actieve deelnemers.

Met 3 technische scholen in dit project willen de scholen ook hun technische vaardigheden inzetten om actief op zoek te gaan naar technologische oplossingen die het dagelijkse leven gemakkelijker kunnen maken voor mensen met een handicap, met de focus op mensen in een rolstoel en mensen die slechtziend of slechthorend zijn.

Van 2 t.e.m. 6 mei vindt in Talent-is Campus Engineering Veurne de technologische kick-off van het project plaats. De focus ligt enerzijds op een gestructureerde brainstorm onder leiding van Howest Brugge. Uitgaand van de dagelijkse problemen waarmee mensen met visuele en auditieve beperkingen worstelen, zullen technologische oplossingen of hulpmiddelen bedacht worden waarop de technische scholen de komende 2 werkjaren hun kennis zullen loslaten met als doel om hulpmiddelen te ontwerpen die dit probleem moeten wegwerken of “verzachten”.

Anderzijds wordt er actief verder gewerkt aan twee doelstellingen die eerder al bepaald werden.

Zo zal elke school een beperkingenvriendelijke wandeling in zijn eigen stad of dorp ontwikkelen, met GPS-navigatie en sensorische 3D-modellen voor blinden en met gebarentaal ondersteunde video's voor mensen met gehoorproblemen. Talent-is campus engineering nam hierin het voortouw en werkt al twee schooljaren lang aan zo’n wandeling. Dankzij de financiële steun van de provincie West-Vlaanderen en in overleg met Stad Veurne werden grote stappen gezet en tegen eind volgend schooljaar zou deze wandeling testklaar moeten zijn.

Ten tweede probeert het team van scholen een online app te maken die steden, het grote publiek en mensen met een beperking de kans geeft om de beperkingenvriendelijkheid van een stad te beoordelen. We hopen dat deze app zo de steden inspiratie kan geven om nog beter aan te sluiten op de behoeften van mensen met beperkingen.

In een slotevent op donderdagavond 5 mei worden vanaf 16.30 uur de voorlopige resultaten gepresenteerd op een happening in Furnevent.