Lesgebonden

Valentijn in de les...

14 februari… hoogdag van de liefde. Bent u een onverbeterlijke romantische ziel? Dan bent U in het VTI Veurne aan het juiste adres. Ga eens de volledige andere kant op en verras je lief met een origineel Valentijnsgeschenk. Jullie leren elkaar zo eens op een totaal andere manier kennen en zullen die dag hoogstwaarschijnlijk nooit meer vergeten!

Ook als Cupido je dit jaar hardhandig van je roze wolk heeft gerukt en de liefde weer met beide voetjes op de grond werd gezet, haak je beter niet af want hoe wankel die voetjes ook zijn, ons project werd zowel bedacht voor love birds als de eeuwige “happy” singles.

De leerlingen van 4EM kregen tijdens de lessen Franse schrijfvaardigheid de opdracht om 57 vragen te bedenken die zij hun partner/Tinderdate/vrienden (schrap wat niet past) wensen te stellen op Valentijnsavond. Ze werden allemaal opgeschreven in de taal van de liefde en nadien werden er ook uitdagingen bedacht. Eenmaal goedgekeurd door de leerkracht, konden de leerlingen deze noteren op een jenga-toren.

Hieronder enkele resultaten…

Een ding is zeker: love is in the air… 

6IW volgt les over artificiële intelligentie (AI) bij Howest

6IW ging n.a.v. hun GIP een lesje over AI volgen bij de richting MCT aan de hogeschool Howest. Eerst kregen de leerlingen wat info over de richting multimedia en communicatie-technologie. Vervolgens leerden ze over de geschiedenis van artificiële intelligentie, over de verschillende soorten en over de gevaren van het gebruik van Facebook. Na een verfrissende cola mochten ze zelf aan de slag. Ze trainden hun eigen AI aan de hand van de kleren van Zalando.

De leerlingen van 6IW bedanken de leerkrachten van de richting MCT voor de leerrijke sessie!

6EI - Uitlijnen van motoren

6EI volgde bij de VDAB een opleiding "uitlijnen van motoren".

Daarbij wordt de as van de motor perfect, volgends hoek en hoogte, in dezelfde lijn geplaatst t.o.v. bijvoorbeeld de as van een pomp. Dit is nodig om slijtage tegen te gaan bij het aandrijven van de motor.

5EM volgt les in Assa Abloy Nieuwpoort

De klas 5EM werd uitgenodigd door Assa Abloy te Nieuwpoort om een dagje in het bedrijf les te krijgen.

De leerlingen leerden werken met een UR5 Cobot, zochten persluchtverliezen met een ultrasone detector en kregen een persoonlijke rondleiding van de automation engineer.

Een mooi voorbeeld van samenwerking tussen industrie en onderwijs.

Bezoek HOWEST, afdeling energiemanagement

6IW/EM ging naar de HOWEST afdeling energiemanagement te Kortrijk. Daar kregen ze een voorstelling omtrent slimme digitale tellers, zonnepanelen met batterijen en energiemanagement. Ze sloten af met een vijftal verschillende proeven rond het thema.

Lezing Patrick Lagrou

Vorige vrijdag trokken alle leerlingen van het eerste jaar naar de stadsbibliotheek van Veurne. Jeugdschrijver Patrick Lagrou gaf er een lezing over zijn boek "Milans groote oorlog".

Geschiedenis kan echt boeiendzijn. Onze leerlingen waren namelijk bijzonder geïnteresseerd en een aangenaam publiek, aldus de auteur!

Poëzie voor lekkerbekken

Ben je ook uitgekeken op je witte IKEA-borden? Wel dan heeft 2IW een tof concept uitgewerkt voor de creatievelingen onder jullie.

Tijdens de lessen Nederlands moesten de leerlingen het thema Poëzie op een creatieve manier uitwerken: “Schrijf een gedicht of haiku neer op een plat wit bord. De voorwaarde dat dat over eten ging was bij deze natuurlijk evident.

Gewapend met tonnen woordenschat en inspiratie, gingen alle leerlingen aan de slag. Dat het een succes werd, kan je afleiden uit de foto’s.

GIP 6IW

Mathis, Arthur en Margaux van het 6de jaar industriële wetenschappen maken dit jaar een GIP omtrent het automatiseren van het ophalen van dode kippen in een pluimveebedrijf. Ondertussen weten we al dat de weg van kuiken naar braadkip ongeveer 6 weken duurt en dat een levende gezonde kip een temperatuur van 41°C heeft.

Bij de start van onze GIP polsten we al even naar de interesse van pluimveehouders naar een robot die de dode kippen zou ophalen. De website Pluimvee heeft ons al geholpen om de enquête te verspreiden maar als er nog geïnteresseerde braadkippenhouders zouden zijn kunnen ze de enquête invullen via de volgende link.